keskiviikko 5. kesäkuuta 2019

Jos et lue dekkareita, kokeile tätä


Arttu Tuominen: Verivelka
WSOY 2019. 408 s.



Muutamia päiviä sitten luin Facebookin Kirjallisuuden ystävät -ryhmässä tiedustelun, jossa yksi ryhmäläisistä valitteli pään olevan raskaan kouluvuoden jälkeen jumissa ja hän kaipasi sopivaa luettavaa. Kirjan tuli olla tarinavetoinen, helppolukuinen ja silti syvällinen, ei pelkkää hömppää kuitenkaan, vaan teoksen tuli sisältää myös pohdintaa, erityisesti ihmissuhteista. Kaikki vaatimukset täsmäsivät Arttu Tuomisen uutuusromaaniin Verivelka. Olin jo painaa vastaa-painiketta, kun luin postauksen loppuun. Jäsen X rajasi genren ja totesi ettei lue dekkareita, eikä fantasiaa. Ihan kuin päässäni olisi vinyylilevy pysähtynyt kesken kappaleen. No höh! Ymmärrän toki, miksi kirjallisuutta lokeroidaan. Sillä halutaan helpottaa lukijan valintoja. Se luo ennakkokäsityksiä kirjan sisällöstä. Sitä saa, mitä tilaa. Tässä piilee riski. Jotain erityistä voi jäädä kokematta.

Verivelka on rikosromaani, jossa porilainen komisario Jari Paloviita joutuu valinnan eteen. Kumpi menee edelle: murrosiän kynnyksellä tehty lupaus, vai laki? Hänen paras, ellei ainoa poikavuosien ystävä Antti on ajautunut rappioalkoholistiksi ja syyllistynyt tappoon. Surmatyön kohdekaan ei ole Jarille täysin vieras. Jari haluaisi auttaa Antin pinteestä, mikä vaatisi muutaman lainmutkan oikaisua ja vaarantaisi paitsi hänen uransa, mutta myös avio-onnen. Jälkimmäisen suhteen saattaa muutenkin olla jo lähtölaskenta edessä. Löytääkseen omantunnonkysymykseensä vastauksen, on hänen palattava kahdenkymmenenseitsemän vuoden takaisiin tapahtumiin, kesään 1991.

Romaani aloittaa DELTA-sarjan, jonka ytimessä on poliisiyksikkö. Yksikkö muodostuu ihmisistä, joilla kaikilla on omat tragediansa, mikä tekee heistä helposti tunnistettavia. Tuttu sapluuna, voisi äkkipäätään todeta. Eläpä mitä! Niin kuin ostoskanavalla: ei siinä vielä kaikki. Ei lähimainkaan. Oikeastaan aloitusromaanin miestappo esiintyy vain alulle panevana sykäyksenä. Tapahtumien päähuomio on kirjan toimijoiden vaietuissa salaisuuksissa, motiiveissa ja ratkaisuissa, niin menneessä ajassa, kuin nykyaikaa edustavassa syksyssä 2018. Dekkarina Verivelka on kiltti, muttei hampaaton. Se sisältää paljon hyvänmielenkohtauksia ja juuri siinä piilee teoksen puremahammas. Tuominen kirjoittaa ihmishahmonsa lukijalle tutuiksi. Heille (siis hahmoille, mut miksei lukijoillekin) huomaa toivovansa pelkkää hyvää. Eihän se tietenkään niin mene ja samasta syystä heidän kohtalonsa osuu tunnehermoon.

Tuominen malttaa kertoa tarinaa, nimenomaan kertoa, eikä sorru nostattamaan jännitystä keinotekoisilla leikkauksilla. Tarkoitan ehjiä lukuja, kokonaisia juonenkaaria ja kohtauksia, jotka ovat jo kertomus itsessään. Esitystapa rauhoittaa lukijan – ainakin minut – keskittymään hetkeen. Pitää malttaa.  Artun samaistumiskyvyillä voisi työskennellä ihmissuhdealalla. Minkä terapeutin maailma onkaan tuossa porilaisessa ympäristöteknologian insinöörissä menettänyt! Vai onko sittenkään? Tosielämän ongelmiahan peilataan kertomakirjallisuuden kautta. Se on turvallista ja vapauttavaa. Meillä kaikilla on omat antit, ramit ja henriikat. Sarille terveisiä!

Aikaisemmin Porin mieheltä on ilmestynyt neljä teosta sisältävä Labyrintti-dekkarisarja (Myllylahti). Tuon sarjan aloittavan ja samalla Tuomisen esikoisen Muistilabyrintin ilmestymisestä on vasta neljä vuotta. Kirjailijan tahti on hengästyttävä. Vielä hengästyttävämpi on tuotannon suosio. Nyt Verivelan luettuani ymmärrän sen täysin. Kirja on synttärilahja perheeltäni. Minua rakastetaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti