torstai 28. syyskuuta 2023

Anarkiaa ja piiloleikkejä Marrasvirralla

 

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Atena 2023. 575 s.

 


Jyväskyläläisen äidinkielenopettaja Pasi Ilmari Jääskeläisen kirjallisuuteen tutustumiseni alkoi vuonna 2017, kun voitin arvauskilpailun. Tehtävä oli arvata, kuinka monta kertaa esiintyy sana ”kissa” Jääskeläisen silloisessa uutuusromaanissa Väärän kissan päivä. En enää muista oikeaa vastausta, mutta voitin tuon kirjan ja se jäi mieleeni, jonka jälkeen aloin lueskella opettajan tuotannosta vanhempiakin taidonnäytteitä. Nyt uusimman ihan äsken ilmestyneen Kuurupiilon anatomian kohdalla jouduin palaamaan lukijuuteni (en tiedä onko tämä oikea sana) alkukysymyksen äärelle. Jaksanko lukea koko kirjan alusta loppuun? Teos on massiivinen ja hetkittäinen melko kaoottinenkin. Kuitenkin sen jatkuva teema, isoveljen katoaminen ja sen arvoitus, kannatteli kaoottisuuden yli ja olin reipas – koko kirja riviäkään ylittämättä, sanaakaan sivuamatta luettu! Voin intoilla tällä, vaikka en olekaan enää 10 vee. Toisena hyvänä kannustimena oli teoksen maailma tarinan päähenkilön kokemana. Mikä osa siitä on totta, mikä harhaa ja mikä kuviteltua? En osaa vieläkään vastata, mutta mitä väliä. Eihän tämä mikään äikän koe ole.

Kirjan päähenkilö M (tai Mymmeli, Mara, Mörkö, marasilainen, lukiolaistyttö) on poikkeuksellinen lapsi seitsemänkymmentä luvulla, joka ihailee ja kadehtii isoveljeään Alvaria. Ihailun suhteen hän ei ole ainoa laatuaan. Älykästä ja taitavaa kympinoppilas Alvaria ihailevat kaikki, aina lukion opettajista omiin vanhempiin ja naapurin rouviin saakka. M taas kokee itsensä ulkopuoliseksi ja vialliseksi. Ympäristö tukee tuota ikävää ajattelutapaa, mikä on omiaan herättämään hänessä radikaaleja ajatuksia. Isoveli on kehitellyt pienemmän sisarensa iloksi ja jännitykseksi piiloleikin. M:n tehtävä on etsiä hänet ympäristöön jätettyjen vihjeiden avulla. M:n selviytymiskeinoihin kuuluu mentaalikamera, jolla hän taltioi tapahtumia palatakseen niihin myöhemmin. Käytössä on myös Antropologinen selviytymisopas marsilaisille vakoojille. Kun isoveli katoaa, piiloleikki jatkuu ja muuttuu pakkomielteiseksi. Tuosta hetkestä alkaa vuosikymmeniä kestävä delirium.

Tapahtumat sijoittuvat Marrasvirran kaupunkiin, jossa vaikuttaa kaksi vastakkaista alakulttuurin ryhmittymää, jägerit ja yönaakat, toisin sanoen skinit ja punkkarit. Taviksia yönaakat nimittävät sivistyneiksi apinoiksi. Isoveli on ollut kallellaan yönaakkoihin ja saavuttanut heidän keskuudessaan tietynlaisen profeetan maineen. Veljen etsinnät johdattelevat M:n lopulta yönaakkojen poppooseen ja hän elää tietyn ajanjakson elämästään täysiverisenä punkkarina kaikkine hajuineen.

Lukukokemuksessa oli vaiheensa. Vuonna 1970 syntyneenä muistan punk-liikkeen, mutta turvallisen välimatkan päästä. Olin nössö ja varmaan vieläkin kumartelen joka suuntaan. Pitää vain katsoa, ketä jää taakse. Jääskeläisen kuvaama elämäntapa aiheuttaa levottomuutta. Tunnelmaltaan kirja on paikoin luokkaa Pako New Yorkista ja joissain kohdin kuin repäisty Mauri Kunnaksen Nyrok City -sarjakuvan ruuduilta. Nämä nyt vain tulivat mieleeni ensimmäisinä. Ja ainoina. Jälkimmäisestä hyvänä esimerkkinä kirjan punk-konsertti, jonka touhottaminen menee paikoin koomiseksi. Nauroin. Sukupuolettomassa, ajattomassa, tavattomassa ja sovinnaisuuksille naureskelevassa elämäntavassa on varmasti puolensa. Eniten kirjasta saavat irti varmasti aatteen kannattajat. Vähän niin kuin vanhojen punkkareiden märkä uni.

Pakko lisätä, kuvasin kirjan tapahtumia kaoottisiksi ja vertasin deliriumiin. Tarkoitin tätä hyvässä mielessä. Leipätöissä tulee pohdittua aina silloin tällöin psykoottisen tilan järkevyyttä. Kuulostaa ristiriitaiselta, mutta harhoillakin on logiikkansa, ainakin joissain tapauksissa. Sekin, että Jääskeläisen romaani haastaa ymmärryksen, ainakin minun ymmärrykseni, on pelkkää positiivista. Kuurupiilon anatomiassa on oma johdonmukaisuutensa, joka toisella lukukerralla varmasti kirkastuisi.

Kirja on hankittu ostamalla se Joensuun Suomalaisesta kirjakaupasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti