lauantai 19. joulukuuta 2020

Tuire Malmstedtin Isa Karos -sarjan kolmonen pysyy linjassa

 

Tuire Malmstedt: Enkelimetsä

Myllylahti 2020. 310 s.

 


Tuire Malmstedtin kolmannesta Isa Karos -dekkarista Enkelimetsä oli tarkoitukseni kirjoittaa Ruumiin kulttuurin kirjakäräjillä, josta kunniasta jääväsin itseni keskusteltuani lehden päätoimittajan kanssa sähköpostitse. Positiivinen ongelma sinällään, olen julkaissut saman kirjakustantajan kautta omaakin tuotantoa. Ja tottahan se on, en välttämättä olisi kyennyt riittävään objektiivisuuteen, tarkoitushan on kuitenkin lähtökohtaisesti arvioida teos ja kyetä tarvittaessa sitä myös kritisoimaan. Toisin on kirjablogin kanssa. Samasta osoitteesta löytyy esittelyt Malmstedtin kahdesta aikaisemmastakin romaanista, joten näin on jopa luontevampaa. Niistä puheen ollen, vuonna 2018 ilmestynyt esikoisdekkari Pimeä jää pokkasi dekkariseuran esikoisdekkari-kunniakirjan. Sarjan kakkonen Mykkä taivas julkaistiin heti seuraavana vuotena ja tämä kolmas nyt syksyllä. Kirja per vuosi. Se on hatun noston paikka. Opettajantyön rinnalla suoritus on ihailtava.

Enkelimetsässä Savonlinnan poliisilaitoksen rikostutkija Isa Karoksen häiden suunnittelu häiriytyy pahemman kerran, kun läheisestä metsästä löytyy morsiuspukuun puettu, tai pukeutunut nuori nainen joko hirttäytyneenä, tai hirtettynä. Näistä ensimmäinen vaihtoehto muuttuu epätodennäköisemmäksi, kun samasta metsästä löytyy pian toinenkin vastaava tapaus. Tapauksilla on Isaan voimakas vaikutus, varsinkin kun tietää hänen nykytilanteensa, elämänhistoriansa ja sairauskertomuksensa. Onneksi Isalla on Niiles, hänen kollegansa ja tuleva puolisonsa, sekä miehen tytär Aida, johon Isa on pyrkinyt tutustumaan parhaimpansa mukaan. Surutyö oman tyttären Lindan kuoleman vuoksi on edelleen kesken. Hiljaa hyvä tulee.

Laitoksella porukka on säilynyt suurin piirtein entisellään.  Uusina kasvoina tiimiin on tullut pirtsakka ja hyväntuulinen tutkintasihteeri Sikke ja karhumainen, jämptinoloinen tekninen tutkija Jarno. Porukan henki on suorastaan loistava. Raskaan työn vastapainona riittää hyväntahtoista naljailevaa huumoria ja neuvotteluhuoneen täyttää usein remakka nauru. Kaiken kaikkiaan Malmstedt käyttää ryhmää tarinan kuljettamisessa ihan mielekkäästi, muiden yksityiselämää unohtamatta.

Sarjan aikaisempiin teoksiin tutustuneille ei Enkelimetsän rakenne tule yllätyksenä. Tälläkään kertaa kirjailija ei päästä lukijaa, jos itseäänkään kirjoittajana helpolla. Aikatasoja ja juonilinjoja on useampiakin. Lukija pääsee seuraamaan uskomusten ja kyläyhteisön arvostelemaa teinirakkautta vuoden 1674 Marinmaalle. Tuohon aikaan pidettiin tietäjiä arvossaan, pelättiin metsässä yksin samoavaa ja ihmisuhria etsivää Tarkeltešia ja pidettiin uhrimenoja. Ajan hengen aistii kerrontatavasta. Pisteitä ropisee.

Kolmannessa juonilinjassa kuvataan tarkemmin määrittelemättömän minäkertojan lapsuutta, lapsen lämmintä, mutta kipuilevaa suhdetta vanhempiin, erityisesti alkoholisoituneeseen isään. Jälleen kirjailijan muuntautumiskyky erottuu positiivisesti. Pieni lapsi todellakin voi syyttää itseään mitä kummallisimmista asioista ja ymmärtää keskivaikean tunne-elämän häiriön ”keskeltä vaikeaksi tunnelman häiriöksi”. Miten jokin väärinkäsitys voi olla yhtä aikaa noin hauska ja samalla liikuttava? Ai niin, sitten on vielä pieni tiiseri lukijoille, jossa kuvataan anonyymia nukentekijää. Lakkasin jossain vaiheessa pohtimasta näiden sivujuonien ja aikaloikkien merkitystä pääjuoneen ja yksinkertaisesti vain upottauduin niiden maailmaan. Yhdistävät tekijät tulivat sitten vastaan, kun niiden aika oli.

Mitä muuhun lukukokemukseen tulee, hää- ja morsiuspukuteema resonoi kauhistuttaviin henkirikoksiin herkullisella tavalla. Siinähän yhdistyy ihmiselon yksi kauneimmista ja kauheimmista asioista. Kirjan suurin jännitys ja uhka tulee päähenkilön sisäisestä maailmasta ja mielenterveydestä. Ihan kuin joku pyrkisi sitä tietoisesti horjuttamaan. Aiheella leikittely on tuttua jo aikaisemmistakin kirjoista. Lukiessa pystyin nuorten aikuisten ja teinityttären isänä samaistumaan uhrien vanhempien asemaan vähän liiankin hyvin. Malmstedtin esitystapa on melko tunnerikasta, jota myönnän liikaa käytettynä karsastavani. Nämä ovat lukijakohtaisia mieltymyksiä, tiedän, joten lakitupatermein, vastalauseeni hylätään. Tarinaan sisältyy myös megaluokan käänne, jonka kohdalla hymähdin. Hymähtelyä oli silmiinpistävän paljon kirjassakin, hmmh, lähes maneeriksi asti.

Mielenkiinnolla jään seuraamaan mitä tulee tapahtumaan kirjailijan tuotannon kohdalla seuraavaksi, nimittäin Malmstedtin kustantaja on vaihtumassa Myllylahdesta Aula & Co:n ja tiedossa on aivan uusi dekkarisarja. Sarjan avaus pääsee lukijoiden käsiin vuoden 2021 aikana. Tieto on peräisin kirjailijan Facebook-sivuilta Kirjailija Tuire Malmstedt. Uskomaton tahti, on vielä toistettava.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti