Suomen dekkariseuran ja
Ruumiin kulttuurilehden päätoimittaja Päivi Remes vihjaili Instagramissa jotain
kolme viikkoa sitten lehden tulevasta jutusta. RK oli koonnut yhteen poliisidekkaristit,
herrat Christian Rönnbackan, Kale Puonnin, Niko Rantsin ja Marko Kilven.
Asiasta tiedotti somekanavillaan myös itse asianomistajat ja miksipä ei. Vinkki
lehtijutusta herätti kiinnostuksen. Odotan lehden ilmestymistä suorastaan lapsenomaisella
innolla. Ja sehän on jo ensi viikolla! (Edit. Poliisihaastattelut kolmosnumerossa syksyllä)
Aihe laittoi pohtimaan, miten
ammattitausta ylipäätään vaikuttaa dekkarikirjailijoiden tuotoksiin. Virkavallan
kohdalla vastaus on selviö, ei varmaan tarvitse avata tätä tarkemmin. Sitä
paitsi tästä päästään varmasti lukemaan seuraavasta Ruumiin kulttuurista (Edit. RK 3/22). Sama
kysymys sopii kaikkiin proosan, myös kertoma- ja kaunokirjallisuuden, jos
fantasian ja lastenkirjallisuudenkin kirjoittajiin. Tämä on nyt mielikuva,
mutta karkeasti lueteltuna tavallisimmat ammatit tai alat, joiden taitajista
siilautuu kirjailijoita ja varsinkin menestyneitä sellaisia, ovat
itseoikeutetusti toimittajat, opetusala ja mainonnan, median ja markkinoinnin
osaajat. Tämä saattaa johtua ihan yksinkertaisesti siitä, että sanoittaminen on
heille työtä, mutta varmasti näiltä aloilta tulee myös määrällisesti eniten
kirjailijanalkuja, heitä, joilla on polte proosaan. Se kiinnostaa. On toki
jaottelussa poikkeuksiakin, viimeisimpänä ainakin tapaus Sami Tissari,
pohjoiskarjalainen metsuri, filosofi ja vapaa-ajattelija, jolta ilmestyi ihan
äsken esikoisromaani Krysa. Kirja sisältää vaihtoehtoista lähihistoriaa,
keinoälyllä leikittelyä ja aikuiseksi varttuvan neuvostoliittolaispojan tarkkaa
elämäkertakuvausta. Suosittelen.
Mietin ammattitaustaa
omaltakin kohdalta. Avaan aihetta esimerkin kautta. Kirjailijan alkutaipaleella
osallistuin parina-kolmena vuotena vapaaopiston kirjoittajaryhmään. Yksi
harjoitus oli eläytyä jonkin itsessään elottoman esineen tai asian asemaan ja
inhimillistää tätä. Kirjoitin valopylväästä, jonka kohdalla koirat nostavat
jalkaa ja jonka asiat ovat kuitenkin paremmin kuin viereisellä pylväällä, joka
nuokkuu puolet ajasta sammuneena. En kertonut kenellekään työskenteleväni
sairaalassa, ennen kuin törmäsin yhteen ryhmän jäseneen sairaalan käytävällä.
Myöhemmin ryhmässä samainen jäsen tuli puheilleni, olikohan juuri kuultuaan
kuvaukseni valopylvään elämästä. Hän sanoi nyt ymmärtävänsä, miksi sain
hahmoistani niin inhimillisiä ja eläviä ja tarkoitti ammattitaustaani. Kivalta
tuntui tämä. Vissiin tottakin.
Kirjoittajana
olen seisovassa pöydässä
Mikä siinä sitten on?
Mitä erityistä kirjoittamisen kannalta on työskennellä sairaalamaailmassa
hoitajana, minun kohdalla lääkintävahtimestarina päivystyspoliklinikalla? Paljonkin,
jos ymmärtää pitää silmänsä auki. Ensinnäkin sairaala koetaan tapahtumapaikkana
pelottavaksi. Hajut, äänet, eritteet, pitkät käytävät, korkeat rakennukset,
toimenpidehuoneet, itse toimenpiteet, kellaritilat, ruumiinavaussalit, ovet
joiden taakse pääsee rajatusti. Vieläkö jatkan? Toinen hyvä on palveluiden
käyttäjät, jotka edustavat käytännössä kaikkia yhteiskuntaluokkia ja
koulutustasoja, niin miehiä, naisia, kuin muun sukupuolisiakin. Kaikki etniset
vähemmistöt ovat edustettuina, maahanmuuttajat, pakolaiset, uskontokunnat, kaikki
aina vastasyntyneistä yli satavuotiaisiin. Kirjoittajana olen seisovassa
pöydässä. Haaste on saada mahtumaan kaikki hyvä pienelle lautaselleni. Vaarana
on ahtaa itsensä kylläiseksi jo alkupaloilla. Kun me sairastumme äkillisesti
tai joudumme onnettomuuteen, olemme käännekohdassa, joskus käsillä on jopa
loppukliimaksi. Oma lukunsa ovat laitapuolen kulkijat. Kuinka vammat ovat
syntyneet? Missä? Onko kertomus totuudenmukainen? Saa olla sherlokkina ihan
oikeasti. On tärkeää tietää, onko rystysen haava aiheutunut ikkunasta vai
hampaasta? Jälkimmäisessä ei kiinnosta niinkään nujakointi, vaan nyrkin
tulehdusriski. Hauskaa on myös seurata poliisi vs. epäilty, vanhempi vs. lapsi
tai vartija vs. vanki -kommunikointia. Vastinpareja voisi helposti jatkaa.
Eikä hahmogalleria
rajoitu edes palveluiden käyttäjiin, potilaisiin. Porukka, jonka kanssa teen
töitä kattaa kaikki, aina ensihoitajista, laitoshuoltajiin, sairaanhoitajiin,
fysioterapeutteihin, osastonsihteereihin ja nuorista erikoistuvista lääkäreistä
erikoislääkäreihin saakka. Sairaalapastorikin kävi yksi päivä päivystyksessä. Silti
tässä on vain osa nimikkeistä. Eikä ihmistä voi lokeroida pelkän
ammattinimikkeen perusteella. Ammattiryhmien sisältä löytyy persoonia, mitä
kulmikkaampia, sitä helpompia kopioida ja muuntaa henkilöhahmoksi. Sairaalamaailma
tarjoaa, paitsi hahmoja, niin myös aiheita, varsinkin jos puhutaan
rikoskirjallisuudesta. Perusteluna parit otsikot aivan liian pitkältä
globaalilta listalta:
Karjalainen 7.6.19:
Tappajahoitaja sai elinkautisen 85 murhasta (Saksa)
Helsingin sanomat 20.4.19: Italialainen tappajahoitaja tuomittiin
elinkautiseen
Yle.fi. 19.7.02: Tohtori Kuolema ehti tappaa 215 ihmistä (Harold
Shipman, Britannia)
Niin. Ihmisen
hädänalaista ja heikkoa asemaa on liian helppo käyttää hyväksi. Meillä Suomessa
aluehallintovirastot ja Valvira kontrolloivat toimintaa, puhumattakaan
avoimesta ruohonjuuritason toiminnasta. Lähtökohtaisesti lääkärit ja
hoitohenkilökunta tekevät työtään korkealla moraalilla ja vilpittömällä
auttamisen halulla. Toista Aino Nykopp-Koskea ei tule. Eihän?
Kaksisuuntainen
tie
Minulta on joskus
kysytty, että etkös ole jo jäämässä kokopäiväiseksi kirjailijaksi, eikös se
elätä. Olen itäsuomalaiseen tyyliin piruillut olevani täällä vain hakemassa
inspiraatiota, en rahasta. Kirjailijoiden keskimääräinen vuosiansiohan liikkuu
kait siellä reilun parin tonni kieppeillä, mikä tarkoittaa, että kun joukossa
on hotakaiset, mäet, lehtolaiset ja seeckit, niin joillekin sanailijoille jää
käteen vuosiansioina vain rahat potkulautavuokraan, yks pitkä happy hourin
aikaan ja bussimatka kotiin.
Itse sairaalatyö on
jatkuvaa reaktioiden ja vastareaktioiden ristiaaltoa. Näen opeteltuja
maneereja, rooleja, hokemia ja psykologisia puolustautumismekanismeja ja
sokkireaktioita tiukassa paikassa. Ihastumisia, vihastumisia, peiteltyjä
tunteita, piilomerkityksiä. Toteutan näitä itsekin. Näiden suhteen on turha
itseään korottaa. Juuri itsetutkiskelu onkin parasta. Tunteiden suhteen olen
melko paljas ja haavoittuvakin, pelkästään jo eläytymistaipumukseni vuoksi.
Vuosi vuodelta tunnen (anteeksi jos jeesustelen) potilaiden ja heidän
omaistensa kivun aina vain voimakkaampana. Toki sen torjumisessa auttaa
tunteiden tiedostaminen. Onnistun blokkaamaan tai ainakin juoksuttamaan ne
padon ohi onnistuneesti. Tuntosarvien ansiosta, ainakin uskon näin, kykenen näkemään
haistatteluiden, huudon ja arvostelun takaa epätoivoa, surua ja pelkoa. Ehkäpä
kirjoittaminen on ollutkin kaksisuuntainen tie suhteessa leipätyöhön.
Hoitoalaa on pidetty
perinteisesti kutsumustyönä, jota se ei nykypäivänä enää, ainakaan samassa määrin,
ole. Siitä puhuu omaa karua kieltään alan kiinnostavuuden väheneminen ja alalta
muualle siirtyneiden lisääntyvä määrä. Työ on raadollista, monin paikoin
vastenmielistä ja henkisesti kuluttavaa. Pikavoittoja ja palkintoja ei ole
luvassa. Toki ihmiset osaavat kiittää ja arvostaa, ainakin pääasiassa, mutta
kun kirkkaalla sädekehällä ei ruokakaupassa saa kuin pikkupusseja ja niitäkin
siis tyhjänä. Itse olen pysytellyt hoitajan työssä nyt kaksikymmentäkuusi
vuotta ja ne kaikki päivystyksessä. En puhu kutsumuksesta, puhun elämyksestä.
Hoitotyö on minulle elämysala. Ihminen on maisema, eikä aina edes kaunis
sellainen. Ei haittaa, päinvastoin liian täydellinen ja virheetön esine, asia
tai elävä olento on luotaantyöntävä ja arveluttava.
Aihe on kyllä kiinnostava, siis muunkin kirjallisuuden kuin dekkarien suhteen...että millä tavalla mikäkin ammattitausta vaikuttaa jopa tapoihin havainnoida ja ajatella eikä vain siihen mitä on havainnut ja ajatellut (mm. Primo Levi, kirjailija/kemisti, on pohtinut paljon aihetta...)
VastaaPoistaJa tietysti sitten ne kokemukset, ja luulen että aika monessa työpaikassa vaikkapa sosiaaliset rakenteet ja suhteet (ja ihan niiden määrä ja merkityskin) jäävät tuntemattomiksi sellaisille, jotka eivät työtä ole tehneet, ja toisaalta ne olisivat monen kirjan keskeistä materiaalia.
Ja siinä mielessä onkin harmittavaa, jos kirjailijoiden koulutus- ja työtausta on kovin yksipuolinen, koska samalla se väistämättä yksipuolistaa kirjallisuutta.