keskiviikko 19. lokakuuta 2022

Lovecraft aktiivin esikoisromaani Susiraja

 

Lauri Lattu: Susiraja

Haamu 2022. 205 s.

 


Kolmekymppinen Maarit Lehtosaari asuu Pohjois-Karjalan korvessa ja maalaa syrjäisessä ateljeessaan seuranaan Havu-koira. Hän pitää työnsä rituaaliesineenä islantilaisella taikamerkillä, vegvisirillä varustettua poronkalloa, mikä toimii hänellä rajanvartijana eli ohjaa häntä hypnoottisen luomismoodin, tilan sisällä. Sellaista hän tarvitsisi arkielämässäänkin, jotain ihmeitä tekevää taikakalua. Tilaustyöt ruuhkautuvat ja epävarmuus selviytymisestä synkistää haurasta taiteilijan mieltä. Takana on epäonnistunut ihmissuhde Antin kanssa, ura polkee paikallaan ja lopullinen eristäytyminen kaiken ulkopuolelle houkuttelee. Liikkeellepanevaksi voimaksi ilmestyy Lauri Raution työtarjous. Maaritin tulisi maalata tuolle kumman vetovoimaiselle, mutta ristiriitaiselle miehelle susiaiheinen taulu. Hän saa siihen vapaat kädet ja ruhtinaallisen korvauksen.

Nopeasti Maaritille käy selväksi aiheen vaarallisuus. Se syöksee hänet syvälle sisäiseen maailmaansa, keskelle aistiharhojen kaltaisia tiloja, jotka sekoittuvat muistoihin ja nykyhetkeen. Tietoisuus oman fyysisen olemuksen, toden, unen ja kuvitellun rajoista katoaa. Hän näkee välähdyksen kaltaisia kuvia ja kohtauksia lapsuudestaan, vaikeasta äitisuhteestaan ja vaiheistaan Antin kanssa. Niistä lukija saa ”vähän” erilaisen kuvan, kun Maaritin entinen miesystävä Antti saa vuoronsa näkökulmahenkilönä.

Uteliaisuus Maaritia kohtaan kasvaa sivu sivulta. Kuka tai mikä hän onkaan? Entä Rautio? Entä mikä merkitys on metsästä löytyneellä ihmisen kyynärluulla ja kuka ulvoo ja mitä? Romaanin henkilögalleria on ihailtavan suppea. Tunnelmassa on jotain Kaurismäkeläistä, ainakin sen käsityksen mukaan, joka minulle on Aki Kaurismäen tuotannosta muodostunut. Jotain pelkistettyä, minimalistista ja lakonista – kipeääkin. Vaikutelma tulee varmaankin kirjailijan esitystavasta, lyhyistä lauseista ja säästellen esitetyistä vuorosanoista. Pitää vielä miettiä.

Jos Susiraja olisi elokuva, siinä tuskin käytettäisiin taustamusiikkia. Luonnon äänet riittävät. Se osaakin meluta. Kaikkein meluavin on ihmisluonto. Niin kuin kannen esittelyteksti lupaa, Lauri Latun esikoisromaani ammentaa psykologiasta ja mytologiasta ja saa paikoin shamanistisia piirteitä. Todellakin! Niin kuin joidenkin elokuvien tai livetapahtumien alussa varoitetaan valoefekteistä ja niiden haitallisuudesta epilepsiaa sairastaville, voisin varoittaa Susirajan kohdalla erityisherkkiä lukijoita. Kirjan hallusinaatiojaksot olisi syytä lukea valvonnassa. Ei ainakaan yksin, pimeällä, täyden kuun aikaan, väsyneenä, päihteiden vaikutuksessa tai jos on ongelmia mielenterveyden kanssa. No, luette te kuitenkin. Olenpahan sanonut.

Aikaisemmin Lattu on tullut allekirjoittaneelle tutuksi H. P. Lovecraft -novellikokoelma Väri avaruudesta ja muita Cthulhu-mytologian tarinoita (Nysalor 2020) käännöstyöstä. Vuotta myöhemmin julkaistu ja Latun uudelleen kääntämä Hulluuden vuorilla odottaa vielä lukujonossa. Sama mies on myös yksi vastikään ilmestyneen Kilkinkuoret ja muita äyriäiskauhukertomuksia kirjoittajista (lue kirjablogi alempaa). Koulutukseltaan kirjailija on filosofian maisteri, asuu Joensuussa, mutta on alun perin lähtöisin Lappeenrannasta. Lisäksi hän toimii H. P. Lovecraft -historiallisen seuran hallituksessa ja on seuran jäsenlehti Kuiskaus pimeässä -päätoimittaja. Meniköhän oikein? Seuran verkkosivujen mukaan lehti on tällä hetkellä ainoa säännöllisesti julkaistu kauhukulttuuria käsittelevä julkaisu. Sitäkin voisi selailla. Mihin tämä lukukokemusten jatkumo vielä johtaakaan? Toivottavasti ei kuuta ulvomaan.

Erityismaininta upeasta kirjan kansikuvasta. Sen kuvituksen takana on Henna Sakkara-Döring.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti