keskiviikko 8. syyskuuta 2021

Älä koskaan julkaise mitään tällaista missään

 

Hip hei (not)

 


Julkaisin viikko pari sitten Instagramissa (mika_olavi) euforisen postauksen hyvin sujuvasta käsikirjoituksen työstämisestä, kuinka olen oppinut hyväksymään keskeneräisyyden ja miten vihkoon hahmottelemani esiteksti tuntuu melkein lunttaamiselta. Sillon vielä tuntui, että olen saanut runsaasti uutta tukkaa päälaelle, velat muuttuivat saataviksi ja mieskunto parani. Sitten tapahtui jotain.

Ei, mikään ei onnistu, edes tämän kirjoittaminen. Mitä tapahtui? Mullahan oli siis periaatteessa vihkoon kirjoitettu tarina suurin piirtein alusta loppuun. Lähdin intoa puhkuen purkamaan sitä tekstitiedostoksi. Taoin kirjasinmerkkejä 1000-2400 sanan päivätahtia. Kaikki meni hyvin suurin piirtein 12000 sanaan saakka. Vihkohahmotelmaan jäi jotain viisi tärkeää vaihetta, joiden jälkeen koko tapahtumaketju olisi kirjoitettu läpi, tästä lisättynä B-juoni, joka olisi tullut (huomaatteko, ”olisi”!), siis tulee (Hyvä Mika, nyt näyttää paremmalta!) kasvattamaan käsikirjoituksen mittaa jotain tyyliin 5000-10000 sanaa, sillä nyt ei ole niin väliä vielä tässä vaiheessa. Lisäksi sisällöstä puuttuu vielä roppakaupalla henkilöhahmojen syventämistä, miljöön kuvailua ja sen sellaista.

Ihan ensimmäisenä huomasin, että tuon sanamäärätavoitteen toteutuminen alkoi käydä aina vain raskaammaksi. Seuraava vaihe oli, että sisältö muuttui paskaksi. Naurettavaa tekstiä, enkä siis ole kirjoittamassa komiikkaa. Lopulta itsekin olin ihan paska. Jotain vastaavaa olen kokenut aikaisemminkin. Koetin tyynnytellä itseäni, palata viholle, ihan vain kirjoittelemaan ja heittämään vaihtoehtoja, mitä polkua seurata, mikä sekin tuntui säälittävältä hapuilulta. Yritin ja yritän edelleen pitää kiinni rutiinista. Heti aamupalan ja lehden luvun jälkeen tiedosto auki, vihko viereen ja käyt käsiksi tekstiin, mikä tarkoittaa edellisen päivän tuotoksen läpiselausta, vihkomerkintöjen kertausta ja tarinan kirjoittamista eteenpäin. Kirjoittamista eteenpäin. Kirjoittamista eteenpäin. Kirjoittamista eteenpäin. Hohdossahan se Jack Torrance jäi naputtamaan liuskakaupalla sitä samaa tekstiä, nyt en muista mitä, mutta epäilen, että Stephen King on kokenut jotain samaa kanssani. Voisiko olla?

Voisiko olla, että kaikki muutkin, jotka lelettää sosiaalisessa mediassa ja kirjailijahaastatteluissa työskentelyn helppoutta ja kauaskantoisia suunnitelmia, törmäävät siihen usein mainittuun kirjoittajan bloggiin? Ajatus tästä helpottaa mieltäni, vaikka se ei olisi totta. Miettikää hei, joku Max Seeck tuijottamassa seinää ja hokemassa: tää on paskaa, tää on paskaa. I don´t think so. (Inhoan muuten vieraan kielen käyttämistä puhekielessä ja kirjoituksissa. Syyllistyin siihen nyt itse. Voi ristus, olen vajonnut alas!) Mainitsemani kaveri tuli nyt ihan ensimmäisenä mieleen, ihan siitä syystä, että aloitin hänen tuoreimman bestsellerinsä Kauna lukemisen eilen illalla ja se valvotti. Hyvää shittiä! (taas, vieraskieli!)

Jo pitkän aikaa seuranneena olen pannut merkille, että todelliset mestarit eivät koskaan pura epätoivoaan julkisesti. Jotenkin olen mieltänyt, että sinä päivänä, kun parahdat mediaan, median luonteesta riippumatta, potkit jalkoja altasi. Kirjabisnes ja kirjallisuus taiteenalana toimii pitkälti mielikuvien varassa. Enemmistö ihmisistä, siis silloin kun käyttäytymiseen ei kiinnitetä erityistä huomiota, haluaa mennä voittajien puolelle. Sama koskee kirjallisuudesta vastaavia tuottajia, kirjailijoita, yhtä lailla kuin heidän henkilöhahmojaan. Ainakin jälkimmäistä on tutkittu, muistan lukeneeni. Ohjenuora on: kaikki, minkä lasket itsestäsi julkisuuteen, on tuettava brändiä. Ruma sana, joo. Entä jos se on synonyymi mielikuvalle? Onhan se.

Jotenkin tuntuu, että tämän päivän menestyskirjailijoissa on hyvin vähän taiteilijapersoonia. Melkein kuin toimistovirkailijoita nämä. Heidät on brändätty, eli heistä, heidän piirteistä, on tuotu julkisuuteen hyvin valikoidusti totuuksia. Yksi totuus muuten on myös kovien nimien takaa löytyvä verkosto. Kerran, jos toistekin olen miettinyt jo käsikirjoituksen alkuvaiheessa, että olisipa joku valistunut ihminen, jonka kanssa tuulettaa ajatuksia, joku hyvä haltija, joka ilmestyy pörräämään pään ympärille ja sirottelisi taikapölyä päälleni. Kadehdin kovien nimien kirjailija-kustannustoimittaja -suhdetta. Just tää Max Seeck on kertonut jossain haastattelussa ja samaa muuten on sanonut Ilkka Remeskin, mikä se oli, Ilkka Sysimetsä (ei kun tuo on Frederik), tarkoitan Petri Pykälä, että käsikirjoitus käväisee jo varhaisessa vaiheessa ottamassa vauhtia kustannustoimittajalla. Ainakin se auttaa pysymään fokuksessa, juttu ei lähde paisumaan väärään suuntaan ja nopeuttaa prosessia. Pitäisi osata verkostoitua. Itse olen ihan auttamattoman surkea siinä lajissa ja totta kai kun sanon näin, se vain vahvistaa tuota käsitystä. Mika, Mika!

Mitä tästä kaikesta sekavasta aivotuhnuttelusta jää käteen, jääkö edes lusikallista? Vielä reilu viikko sitten olin yksi voittajista ja leletin Instagramissa, kuinka tehtaan pilli soi ja homma sujuu. Ärsyttävä jätkä! Niin feikki! Eikä suju. Älä luule itsestäsi liikoja. Nämä ovat tärkeitä asioita sanoa itselle ja kirjoittaa, mutta ei julkisesti. Heti kun olin soimannut itseäni noin, jokin nivel asettui sisälläni paikalleen, huomasin. Eihän se nyt noinkaan ole, ei pelkästään. Liioittelusta on silti hyötyä, jossain vaiheessa se yltää naurettavuuksiin asti ja parhaimmassa tapauksessa huomaa oman ajattelutavan kohtuuttomuuden. Nämä vaiheet kuuluvat prosessiin. Ohjeeni siis on, että hauku itseäsi niin pahasti, enemmän kuin sielu sietää, mutta tee se poissa julkisuudesta.

Jälkisanat. Kuuntelen tällä hetkellä Petteri Pietikäisen tietoteosta Kipeät sielut – Hulluuden historia Suomessa (Lukija: Ari-Matti Hedman). Monen mielenkiintoisen jutun ohella nautin suunnattomasti kuunnella nimikaimani Mika Waltarin sairaalajaksoista unettomuuden ja uupumuksen vuoksi. Mestareiden mestari oli siis lihaa ja verta. Ihminen. Waltarin ja muidenkin (nimittäin heitä on ajan historiassa käynyt lepäilemässä useampikin) kirjailijoiden oirehdintaan, on meikäläisen poteminen vielä kevyttä. Toki uranikin on sitä. (Peikko sai viimeiset sanat).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti